STEM-academie Kids

Wie weet er hoe je een luchtkanon maakt? Wie weet er hoeveel wieken een windmolen best heeft?  Wie weet er waarom er in een fiets een driehoek zit? Wie weet er hoe je iets ontwerpt uit steen of metaal? Wie weet er hoe je een app maakt? Wie weet er hoe je het best isoleert? Wie weet er hoe je een robotje laat bewegen? ...

De WiWeTeR-academies (lees: Wieweeter = Wiskunde, Wetenschappen, Techniek en ondeRnemingszin) willen op deze en nog veel meer vragen een antwoord geven.
Kinderen van de 3e graad basisonderwijs gaan projectmatig en zeer interactief aan de slag als echte wetenschappers, ontwerpers of uitvinders rond diverse onderwerpen uit de wondere wereld  van wiskunde, wetenschappen en techniek. Onze WiWeTeR-experten (3e-jaarsstudenten en docenten uit de Lerarenopleiding van Thomas More) begeleiden hen hierbij.

 

Op onderstaand kaartje vind je de verschillende locaties waar in de nabij toekomst WiWeTeR activiteiten doorgaan. Klik verder op de gewenste locatie om je in te schrijven.

Welke Reeksen?

WiWeTeR STEM-academie Fablab/I-Lab 10-14-jr (5de lj-2de SO) 51.024782638946, 4.484771490097 /academies/wiweter-stem-academie-fablabi-lab-10-14-jr-5de-lj-2de-so Mechelen yellow 10 tot 12 Fablab / I-Lab woensdagen 23 okt / 6 - 20 - 27 nov / 4 - 18 dec (14-16u) Instap na de herfstvakantie nog mogelijk!
Reeks Ohm - Boom 51.098207024058, 4.3698587090183 /academies/reeks-ohm-boom Boom green 10 tot 12 Ohm woensdagen 16 en 23 okt; 6 en 20 nov; 4 en 18 dec 2024 (van 14 tot 16u)
Reeks Ohm - Duffel 51.096237215505, 4.5116025943345 /academies/reeks-ohm-duffel Duffel green 10 tot 12 Ohm woensdagen 16 en 23 okt; 6 en 20 nov; 4 en 18 dec 2024 (van 14 tot 16u)
Retie 51.268529309936, 5.0823501798639 /academies/retie Retie cyan 10 tot 12 Celsius 9/10, 16/10, 23/10, 20/11, 27/11, 4/12
Ravels 51.371907630726, 4.9957644939423 /academies/ravels Ravels cyan 10 tot 12 Celsius 9/10, 16/10, 23/10, 20/11, 27/11, 4/12
Grobbendonk 51.193817677507, 4.7369990845192 /academies/grobbendonk grobbendonk cyan 10 tot 12 Celsius 9/10, 16/10, 23/10, 20/11, 27/11, 4/12
Balen 51.170847582384, 5.1643547415733 /academies/balen Balen pink 10 tot 12 Tesla 9/10, 16/10, 23/10, 20/11, 27/11, 4/12
Arendonk 51.32116, 5.08911 /academies/arendonk Arendonk pink 10 tot 12 Tesla 9/10, 16/10, 23/10, 20/11, 27/11, 4/12

Waar?

Arendonk

Boom

Mechelen

Retie

Praktisch

  • Doelgroep:  leerlingen van de 3e graad basisonderwijs. Iedereen kan inschrijven.
  • Reeks: elke reeks telt 6 WiWeTeR-sessies. Je schrijft in voor een volledige reeks of voor het resterend aantal sessies (indien er nog vrije plaatsen zijn).
  • Inschrijven: voor een volledige reeks 48 euro. Indien er na de eerste sessie nog  vrije plaatsen zijn, kan ingeschreven worden voor het totaal van de overblijvende sessies. Prijs: 8 euro per resterende sessie (bv. 4 resterende sessies = prijs 32 euro)
  • Fiscaal attest: na afloop krijg je een fiscaal attest voor de sessies waarbij de leeftijd van 12 jaar nog niet bereikt is.
  • Locatie/tijdstip: kijk op het kaartje. Voor- en na-opvang is niet mogelijk.
  • Materiaal: al het benodigde materiaal/gereedschap wordt ter beschikking gesteld. Een tussendoortje (indien gewenst) breng je zelf mee.
  • Aansprakelijkheid: WiWeTeR kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies, diefstal of schade aan kledij of eender welke meegebrachte voorwerpen naar de WiWeTeR-sessies.

Reeksen

Image
newton
Newton

In NEWTON brengen we 6 sessies uit volgende reeks:

  • 1000 bommen en granaten (Onder druk gaat het beter)

Ooit al eens een kanon gemaakt van een stofzuiger? Je ontdekt zelf hoe en wat je hiervoor nodig hebt. Een stofzuiger, enkele buizen en wat balletjes later, schiet jij als de beste met je stofzuigerkanon. Wie kan er met zijn constructie het verst schieten?

  • Grafisch programmeren

Duidelijke instructies geven is niet eenvoudig, dat ontdek je tijdens het programmeren van je klasgenootje. Als je weet hoe je eenduidige instructies kan geven, gaan we echt programmeren op Chromebooks. Kan jij je een weg uit het doolhof programmeren of het lampje van de Lightbot doen branden?

  • Ozobot

Ooit al eens gehoord van een ozobotje? Dit kleine robotje is niet enkel schattig maar luistert ook prima naar de gegeven opdrachten van de leerlingen. Als ze deze goed op papier zetten tenminste. Programmeren hoeft niet moeilijk te zijn, het is leuk!

  • Snoepen van wetenschap

Proefondervindelijk ontdekken we hoe je een constructie zo stevig mogelijk maakt. We bouwen driehoeken, vierkanten, rechthoeken en zelfs diamanten na. Wie bouwt de stevigste, hoogste, langste of breedste constructie? En dit alles met enkel snoepjes en tandenstokers.

  • Stapel op kleur

​​​​​​​​​​​​​​Wist je dat je met suiker en water een heel leuk experiment kan doen? In ‘stapel op kleur’ gaan we water ‘stapelen’. Door suikeroplossingen met verschillende massadichtheden te creëren, zijn sommige mengsels zwaarder waardoor we ze heel voorzichtig kunnen ‘stapelen’. Supercool!

  • Verticale windmolens

​​​​​​​​​​​​​​Waarom heeft een windmolen 3 wieken en geen 2 of 4? Door te experimenteren met zelfgemaakte wieken van petflessen ontdek je hier meer over. Hoe verplaatst de lucht zich ten opzichte van een wiek en waarom? Dat kom je te weten in ‘wieken van de wind’. ​​​​​​​

Image
volt
Volt

In VOLT brengen we sessies uit volgende reeks:

  • Arduino

Achter een verkeerslicht zit veel meer programmeerwerk dan je denkt! In deze sessie ga je zelf aan de slag met het programmeren van een verkeerslicht.

  • Ben je in balans?

Wist je dat je een blikje frisdrank kan balanceren op zijn kant? Tijdens verschillende leuke experimenten rond balans, evenwicht en krachten ontdekken we samen hoe dit werkt. Na deze sessie ben je helemaal in balans!

  • Biggest bubble

Bellenblazen! Leuk! Wie kan de grootste bel blazen? Wat kan je hierbij helpen? Je gaat op zoek naar de ideale samenstelling van het zeepsop en naar de beste constructie voor een bellenblazer.

  • Bruggen en wegen

​​​​​​​​​​​​​​Bruggen die we kennen zijn stevig en meestal gemaakt uit metalen. Maar wist je dat er ook bruggen uit spaghetti gebouwd kunnen worden? Proefondervindelijk zoeken we samen naar de beste opstelling voor de sterkte brug. Driehoeken, vierkanten, rechthoeken, die gebruiken we allemaal tijdens het bouwen. Welke brug kan het meeste gewicht verdragen? We meten het met een dynamometer. En dat laatste, hangt niet aan je fiets!

  • CSI

​​​​​​​​​​​​​​Als een echte speurneus gaan jullie in de sessie ‘CSI’ op zoek naar de moordenaar. Tijdens het bloedonderzoek leer je meer over bloedgroepen en onder de microscoop wordt er gekeken naar verschillende stalen van haar en kledij. Door het bekijken van je vingerafdrukken, kom je uiteindelijk bij de dader.

  • Eierlander

​​​​​​​​​​​​​​Mevrouw Kip is haar saaie leventje in het kippenhok beu. Ze wil ontsnappen en neemt liefst haar verse eitjes mee. Maar hoe krijgt ze die in godsnaam over het hek? Bouwt ze best een parachute? Of zal een soort vliegtuig haar eitjes in veiligheid kunnen brengen? Kan ze haar eitjes beschermen met een kussen of is dat niet genoeg? Hoe ziet jouw ideale ontwerp eruit en werkt dit ook? Probeer en leer! Hoeveel eieren krijgen we veilig over het hek?

  • Hier brandt de lamp!

​​​​​​​​​​​​​​Thuis heb je overal elektriciteit: in je kamer, het toilet, de keuken, de badkamer,…. Hoe komt elektriciteit tot bij jou in huis? Wat zorgt ervoor dat je tegelijkertijd het licht in de keuken maar ook in jouw kamer kan laten branden? In deze sessie leer je alles over gelijkstroom, wisselstroom, serie- en parallelschakeling. Sta jij ook al onder stroom voor deze sessie?

  • Muziek in de wetenschap

​​​​​​​​​​​​​​Als een echte muzikant ga jij je eigen schuiffluit maken. We beginnen met enkele houten latjes waar je helemaal zelf een schuiffluit van maakt. Zagen kan je met de handzaag, of gebruik je liever een kap- of figuurzaag? Vastzetten, lijmen, schuren,… alles moet nauwkeurig in orde gemaakt worden. Wie speelt de mooiste deuntjes aan het einde van de sessie?

  • Robotica

​​​​​​​​​​​​​​Ooit al eens gehoord van een ozobotje? Dit kleine robotje is niet enkel schattig maar luistert ook prima naar de gegeven opdrachten van de leerlingen. Als ze deze goed op papier zetten tenminste. Programmeren hoeft niet moeilijk te zijn, het is leuk!

  • Virtual Reality

Wellicht heb je al eens gehoord van Virtual Reality, of Virtuele realiteit, of kortweg VR? Hoe kan je zo een virtuele ruimte zelf creëren? Met MyCospaces ga je zelf aan de slag: je maakt een nieuw ontwerp voor je eigen kamer. Zo krijg je meteen in virtuele realiteit te zien of je ideeën voor je vernieuwde kamer ook geslaagd zijn. Of, moet je bed toch in die andere hoek?​​​​​​​

Image
celsius
Celsius

In CELSIUS brengen we 6 sessies uit volgende reeks:

  • Elektro-elektro

Dat je met een ballon je haren omhoog kan zetten, weet bijna iedereen. Maar hoe komt dit eigenlijk? Wat is statische elektriciteit? En wat kan je nog meer mee?  Tijdens de sessie ‘elektro-elektro’ kom je het allemaal te weten.

  • Heet potteke

Een theelichtje geeft niet zo veel licht en niet zo veel warmte. Maar wat als we die warmte proberen te bundelen en proberen bij te houden? Door middel van terracotta potten maken we een oven. Wordt jouw ontwerp het heetst?

  • Licht aan!

Je ogen krijgen voortdurend prikkels binnen. Op die manier registreren je hersenen dat bijvoorbeeld de zon schijnt. Maar wat gebeurt er als we letterlijk een gekke bril opzetten? Hoe komt het dat we in het donker plots veel minder kunnen zien? Alles over je ogen, licht en lasers in ‘Licht aan!’.

  • Vortexkanon

​​​​​​​​​​​​​​De indianen verstuurden vroeger rooksignalen. Wij gebruiken rook om bekers omver te blazen, maar… zonder te blazen! Bouw een vortexkanon waarmee je lucht weg kan duwen. Ontwerp jij het ultieme vortexkanon?

  • Weergodinnen

Nadat een vulkaan is uitgebarsten, komt er een felle mist opzetten. Toeval of hebben de weergodinnen er meer mee te maken? Tijdens deze sessie leer je meer over chemische reacties en ga je op ontdekkingsreis door verschillende weersvoorspellingen.

  • Ytong-tempaal

​​​​​​​​​​​​​​Een totempaal kent iedereen. Maar heb je er zelf ooit al eens één ontworpen of gemaakt? Je maakt kennis met verschillende materialen zoals baksteen, beton en Ytong. Dat laatste gebruiken we om een deel van een totempaal uit te maken. Een zaag, een bijtel, een hamer en je creativiteit, je zal alles nodig hebben om je eigen Ytong-tempaal te maken!

Image
joule
Joule

In JOULE brengen we 6 sessies uit volgende reeks:

  • Beton in je cel

Je maakt kennis met verschillende materialen zoals baksteen, beton en ytong of celbeton. Dat laatste materiaal is erg geschikt om een eigen werkstuk of creatie uit te maken. Een zaag, een bijtel, een hamer en je creativiteit, je zal alles nodig hebben om uit celbeton je eigen kunstwerk te maken.

  • Bibberbot

Als iets beweegt, dan kan iets anders mee bewegen. Dit betekent dat we met een motor een robot kunnen laten voortbewegen: een bibberbot. Je gaat aan de slag om je eigen bibberbot te maken. Je zoekt uit hoe je jouw bibberbot het snelst kan laten lopen. Eens je dat weet, is je bibberbot klaar om een wedstrijdje hardlopen te houden tegen de andere bibberbots. Wie wint er?

  • Metal-talent

​​​​​​​​​​​​​​In deze sessie maak je een metalen sleutelhanger. Niet zomaar een sleutelhanger! Neen, hij moet ook als flessenopener kunnen dienen én jouw naam moet erop. Je zal dus metaal moeten bewerken: zagen, vijlen, boren, …. en dat met de juiste technieken en gereedschappen.

  • Secret agent

​​​​​​​​​​​​​​Als een echte geheim agent ga je op ontdekkingstocht in de wereld van codes en geheimschriften. Met huis-, tuin-, en keukenmateriaal ga je aan de slag om geheimschriften te maken en codes te ontcijferen. Lukt het jou om de ultra geheime boodschap van je buur te ontrafelen?

  • Stoofpotje

​​​​​​​​​​​​​​Een theelichtje geeft niet zo veel licht en niet zo veel warmte. Maar wat als we die warmte proberen te bundelen en proberen bij te houden? Door middel van terracotta potten maken we een oven. Wordt jouw ontwerp het heetst?

  • Thunkable

​​​​​​​​​​​​​​Als je een boek of een tekst in een andere taal moet lezen, is het soms best moeilijk om elk woord te begrijpen dat er geschreven staat. Je kan natuurlijk elk woord opzoeken dat je niet kent, maar dat is niet altijd handig. Zou het niet makkelijker zijn, als je over een app zou beschikken waarmee je onmiddellijk elk woord kan vertalen? Met een smartphone en een laptop maak je zelf deze handige app.

Image
bar
Bar

In BAR brengen we 6 sessies uit volgende reeks:

  • Afgevuurd!

Heb je altijd al willen weten hoe raketten gebouwd zijn en wat ervoor zorgt dat ze op ontdekkingsreis kunnen gaan in het heelal? Tijdens deze sessie leer je daarom alles over stuwkracht, over aerodynamica en over de brandstof die raketten verbruiken.

  • Egg challenge

Mevrouw Kip is haar saaie leventje in het kippenhok beu. Ze wil ontsnappen en neemt liefst haar verse eitjes mee. Maar hoe krijgt ze die in godsnaam over het hek? Bouwt ze best een parachute? Of zal een soort vliegtuig haar eitjes in veiligheid kunnen brengen? Kan ze haar eitjes beschermen met een kussen of is dat niet genoeg? Hoe ziet jouw ideale ontwerp eruit en werkt dit ook? Probeer en leer! Hoeveel eieren krijgen we veilig over het hek?

  • EHBO4Kids

​​​​​​​EHBO is altijd handig. Je weet maar nooit wanneer je het kan gebruiken. Leer een verband of windel aanleggen aan een hand of een voet. Is een vriend gevallen en bloedt hij fel, dan leer je hoe je het best kan reageren. Op onze reanimatiepoppen oefenen we het beademen en reanimeren.

  • Lichten aan!

​​​​​​​​​​​​​​Al eens bij stilgestaan hoeveel verschillende soorten lampen er zijn? En wat zijn al die cijfers en letters die je vindt op een lamp? En wat is licht? Kan je ook licht maken op een andere manier? Eens je alles weet over licht, dan kan je ook je eigen camera maken. En dan … mooi lachen!

  • Start from Scratch

​​​​​​​​​​​​​​Ken je Superkat? Deze geweldige kat is een animatiefiguurtje die je kan laten doen wat jij wil: springen, lopen, klimmen,… Je leert daarom programmeren in Scratch. Met eenvoudige instructies maak jij je eerst game met Superkat in de hoofdrol.

  • Weergodinnen

​​​​​​​​​​​​​​Nadat een vulkaan is uitgebarsten, komt er een felle mist opzetten. Toeval of hebben de weergodinnen er meer mee te maken? Tijdens deze sessie leer je meer over chemische reacties en ga je op ontdekkingsreis door verschillende weersvoorspellingen.

Image
tesla
Tesla

In TESLA brengen we 6 sessies uit volgende reeks:

  • Bibberbot

Als iets beweegt, dan kan iets anders mee bewegen. Dit betekent dat we met een motor een robot kunnen laten voortbewegen: een bibberbot. Je gaat aan de slag om je eigen bibberbot te maken. Je zoekt uit hoe je jouw bibberbot het snelst kan laten lopen. Eens je dat weet, is je bibberbot klaar om een wedstrijdje hardlopen te houden tegen de andere bibberbots. Wie wint er?

  • EHBO4Kids

​​​​​​​EHBO is altijd handig. Je weet maar nooit wanneer je het kan gebruiken. Leer een verband of windel aanleggen aan een hand of een voet. Is een vriend gevallen en bloedt hij fel, dan leer je hoe je het best kan reageren. Op onze reanimatiepoppen oefenen we het beademen en reanimeren.

  • Elektromagneet

​​​​​​​​​​​​​​Met magneten kan je heel veel leuke dingen doen, meer dan dat je denkt. Zo kan je een kompas maken en verschillende voorwerpen magnetisch maken. Je leert hoe! En wist je dat je er een elektromotor met enkel elektriciteitsdraad, een batterij en een magneet kan maken? Cool!

  • Oehoe

​​​​​​​​​​​​​​Waarschijnlijk heb je al eens een veer in een park of in de tuin gevonden. Maar wist je dat er verschillende soorten veren bestaan? Tijdens Oehoe kom je het te weten. We onderzoeken verschillende veren en ontleden braakballen van uilen. En misschien komt je wel een echte valkenier op bezoek!

  • Secret Agent

​​​​​​​Als een echte geheim agent ga je op ontdekkingstocht in de wereld van codes en geheimschriften. Met huis-, tuin-, en keukenmateriaal ga je aan de slag om geheimschriften te maken en codes te ontcijferen. Lukt het jou om de ultra geheime boodschap van je buur te ontrafelen?

  • Zonne-oven

​​​​​​​​​​​​​​Als de zon schijnt, is ze lekker warm. Met die warmte kan je lekkere dingen doen. Zo kan je de warmte opvangen en er een marshmallow van doen smelten. Misschien lukt het jou om popcorn te doen knallen of een gat in een blad papier te branden. Zoek en vind de ideale manier om de zonnestralen te bundelen!

Image
weerstand
Ohm

In de reeks OHM brengen we 6 sessies uit:

  • Hier brandt de lamp!

Thuis heb je overal elektriciteit: in je kamer, het toilet, de keuken, de badkamer,…. Hoe komt elektriciteit tot bij jou in huis? Wat zorgt ervoor dat je tegelijkertijd het licht in de keuken maar ook in jouw kamer kan laten branden? In deze sessie leer je alles over gelijkstroom, wisselstroom, serie- en parallelschakeling. Sta jij ook al onder stroom voor deze sessie?

  • Sterke vormen

Een fiets, een brug, de Eifeltoren,…. Proefondervindelijk ontdekken we hoe deze constructies zo stevig mogelijk gemaakt zijn. We testen dit uit met snoepjes en tandenstokers. Met wat we ontdekken gaan we vervolgens aan de slag om de sterkste spaghettibrug te bouwen. Welke brug kan het meeste gewicht verdragen? We meten het met een dynamometer. En dat laatste, hangt niet aan je fiets!

  • Bibberbot

Als iets beweegt, dan kan iets anders mee bewegen. Dit betekent dat we met een motor een robot kunnen laten voortbewegen: een bibberbot. Je gaat aan de slag om je eigen bibberbot te maken. Je zoekt uit hoe je jouw bibberbot het snelst kan laten lopen. Eens je dat weet, is je bibberbot klaar om een wedstrijdje hardlopen te houden tegen de andere bibberbots. Wie wint er?

  • Metal Talent

In deze sessie maak je een metalen sleutelhanger. Niet zomaar een sleutelhanger! Neen, hij moet ook als flessenopener kunnen dienen én jouw naam moet erop. Je zal dus metaal moeten bewerken: zagen, vijlen, boren, …. en dat met de juiste technieken en gereedschappen.

  • Start from Scratch

Ken je Superkat? Deze geweldige kat is een animatiefiguurtje die je kan laten doen wat jij wil: springen, lopen, klimmen,… Je leert daarom programmeren in Scratch. Met eenvoudige instructies maak jij je eerst game, interactief verhaal, animatie,…

  • Stapel op kleur

Wist je dat je met suiker en water een heel leuk experiment kan doen? In ‘stapel op kleur’ gaan we water ‘stapelen’. Door suikeroplossingen met verschillende massadichtheden te creëren, zijn sommige mengsels zwaarder waardoor we ze heel voorzichtig kunnen ‘stapelen’. Supercool!

Image
fablab-monster
Fablab / I-Lab

De Fablab/I-Lab-reeks omvat 6 sessies:

  • Laserspel

In deze workshop ga je aan de slag met het ontwerpen van een mini speelbord. We beginnen met een eenvoudig basisontwerp, waarna je jouw eigen persoonlijke touch kunt toevoegen. Vervolgens leren we je werken met de lasercutter om jouw ontwerp in hout of een ander materiaal te snijden. Ga naar huis met een uniek, zelfgemaakt speelbord dat helemaal jouw stijl heeft!

  • Pionneer

In deze workshop leer je werken met TinkerCAD om je eigen pionnen te ontwerpen voor je bordspel. Of kies een object uit een online bibliotheek en pas het aan naar jouw smaak. Daarna starten we de 3D-printer op om jouw pionnen tot leven te brengen.

  • Dobbelfrees

Wil je je eigen dobbelsteen ontwerpen en maken? In deze workshop gebruiken we de tafelfrees om jouw dobbelsteen te frezen uit een blok hout. We beginnen met het nauwkeurig aftekenen van het ontwerp op voorhand, waarna we stap voor stap leren hoe je een perfect gegraveerde dobbelsteen kunt maken.

  • VR-game

Stap in de wereld van virtual reality en breng je bordspel tot leven! In deze workshop ontdek je hoe je een klassiek bordspel kunt inladen in een VR-omgeving. Vervolgens testen en spelen we het spel, waarbij we samen verbeteringen aanbrengen. Ervaar hoe VR nieuwe dimensies kan toevoegen aan een klassiek bordspel.

  • Greenaction

Gebruik een greenscreen om een dynamische instructievideo te maken voor jouw bordspel! In deze workshop leren jongeren hoe ze een professioneel ogende video kunnen maken waarin het speelbord fungeert als achtergrond. Dit is een creatieve en interactieve manier om de spelregels op een leuke en visuele manier te delen met anderen.

  • Playframe

Breng je bordspel tot leven met stop-motion! Tijdens deze workshop maken we een korte stop-motion film die de werking van het spel uitlegt. Aan de hand van stap-voor-stap instructies laten we zien hoe je je eigen animatie kunt maken. Perfect om anderen te laten zien hoe je bordspel gespeeld moet worden!